Wednesday 24 June 2015

APPLE : Bagaimana mengatasi masalah tiada output audio pada macbook anda

Beberapa hari yang lalu, macbook pro saya mengalami masalah ketiadaan Audio output, dimana keluar satu mesej yang memberitahu saya bahawa ia tidak mempunyai Output Peranti audio (no Output Audio Devices) untuk bunyi.

Apabila saya menekan butang volumes dan butang mute tiada apa-apa yang berlaku, tiada bunyi, dan
keluar simbol yang menunjukkan tiada peranti audio output untuk bunyi.


Apabila saya memeriksa bunyi di  Sound Preferences Pane, saya dapati tiada Output Peranti audio (no Output Audio Devices) yang dijumpai.



Nampaknya ini bukanlah suatu isu yang asing lagi bagi pengguna macbook kerana ramai lagi pengguna macbook yang mengalami masalah seperti saya, jadi disini saya ingin membantu anda semua dengan menyediakan 7 cara untuk membaiki masalah ini sebelum anda memutuskan ianya adalah masalah hardware.

Saya tidak menjamin ianya berjaya atau tidak (anda mungkin mengalami masalah hardware atau sesuatu yang lain), ini adalah beberapa cara untuk memeriksa sistem audio macbook anda yang dapat dilakukan dalam beberapa minit sahaja,

Setiap langkah-langkah ini perlu dilakukan secara bebas dan kemudian diuji. Jika anda melakukannya semua sekali gus berturut-turut, dan tiba-tiba audio Output anda berfungsi, anda tidak akan tahu langkah mana yang membuatkan audio anda berfungsi.

Bagaimana untuk menetapkan "No Output Devices found" pada Mac anda:

  1. Reboot - Boot semula macbook anda adalah kaedah cubaan yang berkesan untuk “fixing” semua jenis masalah (dan ia tidak terhad kepada Mac sahaja, ia juga berfungsi untuk komputer yang lain). Kadang-kadang komputer anda hanya mengalami kekeliruan.
  2. Repair Permissions - ini adalah satu perkara yang baik dilakukan selalu, terutamanya sebelum dan selepas anda install update bagi perisian sistem yang baru. Repair Permissions dilakukan di Utiliti Disk, ia mudah untuk dilakukan tetapi mengambil sedikit masa.
  3. Reinstall the latest OS X Software Update - ini adalah satu penyelesaian yang besar untuk pelbagai isu juga. Pergi ke laman web Apple dan memuat turun Combo Update terkini untuk versi OS X. Dan pastikan anda Repair Permissions selepas install update.
  4. Start in Safe Mode - cuba boot di "Safe Mode" dengan menekan kekunci Shift apabila startup. Semak untuk melihat jika audio berfungsi selepas itu. Jika ia berfungsi, mungkin terdapat beberapa jenis konflik lain yang berlaku dan anda teruskan dengan tips di bawah.
  5. Delete the BezelServices preferences file - ini adalah fail misteri yang ajaib. Ia mengawal imej pada skrin yang anda lihat apabila anda menukar kelantangan bunyi, mengeluarkan DVD / CD, kecerahan, dan lain-lain Tetapi ia juga seolah-olah menjadi punca pelbagai isu-isu pelik yang anda tidak dapat memikirkannya, dan cenderung untuk rosak. Tetapi cara ini yang mudah dan agak selamat. Pergi fail keutamaan ini (lokasi yang ditunjukkan di bawah) dan hanya memadamkannya dan reboot. Lokasi & nama fail: ~Library/Preferences/com.apple.BezelServices.plist
  6. Plug in a USB headset - kadang-kadang Mac anda hanya mengalami kekeliruan dan perlu dicucuk oleh peranti output audio lain. Jika anda mempunyai USB headset atau speaker, cuba cucuk dan lihat jika output audio melalui peranti itu berfungsi atau tidak. Jika ia berfungsi, itu sangat hebat! Kemudian cuba mencabut USB dan lihat jika peranti output audio macbook anda berfungsi. (reboot macbook anda).
  7. Plug in standard headphones - perkara yang paling cepat dan paling mudah. Ambil headphone daripada iPhone dan cuba pasangkan ke dalam headphone jack. Jika anda bernasib baik audio di macbook anda akan berfungsi seperti sediakala.

Bagaimana ingin berurusan dengan kami?


Jika anda ada masalah berkaitan dengan imac, macbook pro, macbook air dan sebagainya boleh hubungi kami pada nombor tertera di bawah :



03-77316761 (Pejabat)

0123653285 (Solehin)



atau boleh terus emelkan kepada kami masalah yang dihadapi di :


info@okcomputersolution.net


Satu Malaysia kami sanggup turun untuk membantu anda semua.

No comments:

Post a Comment