Tuesday 18 August 2015

APPLE : Bagaimana dan bila untuk menaik taraf RAM Mac anda?


Jika Mac anda perlahan, anda hanya perlu menaik tarafkan RAM anda.

Walaupun kebanyakan Mac dikeluarkan dengan RAM antara 4GB dan 16GB, kadang-kadang dalam kapasiti ini mungkin tidak cukup untuk kegunaan anda. Jika sistem anda semakin lemah pada RAM, anda akan mengalami kelembapan semasa melancarkan program, memuatkan dokumen, dan masa anda menggunakan sistem anda.


Jika sistem anda mempunyai kapasiti RAM yang rendah, anda akan dapat melihat ini seperti yang ditunjukkan dalam seksyen Memori daripada utiliti Activity Monitor diatas, di mana dalam OS X Mountain Lion dan sebelum ini terdapat carta pai kecil yang menunjukkan jumlah RAM free vs yang terpelihara untuk proses sistem. Jika baji hijau dalam carta ini sentiasa di bawah kira-kira 25 peratus daripada kawasan carta, anda mungkin dipertimbangkan untuk menaiktarafkan RAM anda.

Dalam OS X Mavericks, seksyen Memory dalam Activity Monitor digantikan dengan carta  Memory Pressure. Hijau menunjukkan bahawa penggunaan anda tidak melebihi kemampuan memori sistem. Jika nombor carta kerap tinggi, anda mungkin perlu untuk menaiktarafkan RAM anda.



Pertama, anda perlu menentukan sama ada RAM sistem anda adalah boleh dinaiktaraf. Pada dasarnya, jika anda mempunyai Retina MacBook Pro, atau MacBook Air, memori pada sistem ini dipateri pada motherboard dan tidak boleh dinaik taraf. 

Seterusnya memeriksa jenis RAM dan kelajuan, yang boleh dicari dengan memilih About This Mac dari menu Apple. Di sini, anda boleh perhatikan kelajuan RAM, seperti 1,333MHz, dan jenis RAM seperti DDR2 atau DDR3.

Kini anda boleh membeli RAM baru untuk sistem anda. Walaupun 4GB adalah minimum secara umumnya, jika sistem anda boleh mengendalikan lebih, kemudian anda boleh memasang sekurang-kurangnya 8GB. Untuk pengkomputeran, secara umum RAM yang mempunyai lebih kapasiti, lebih baik.


Pada sesetengah sistem, semua slot RAM yang ada akan diisi, jadi apabila membeli anda perlu mempertimbangkan untuk menggantikan cip RAM yang sedia ada, tetapi untuk sesetengah model yang lain yang mungkin mempunyai slot RAM kosong yang anda boleh menambah RAM baru. Untuk melihat ini, buka alat Sistem Maklumat, dan memilih seksyen Memory, di mana anda akan melihat RAM dan saiz cip RAM yang dipasang di setiap slot.

Jika anda tidak pasti berapa banyak memori sistem anda boleh disokong, maka Apple mendokumentasikan pengetahuan asas untuk menunjukkan keupayaan sistem anda:
Dokumen-dokumen ini juga mengandungi beberapa imej menggariskan cara pemasangan menaik tarafkan RAM pada sistem anda, tetapi secara umumnya, apabila anda telah terdedah dengan setiap arahan artikel di atas, anda akan buka kekunci dan keluarkan RAM lama dan kemudian memasang RAM yang baru pada tempat asalnya.

Anda mungkin akan bimbang tentang kedudukan RAM yang dipasang dalam keadaan betul atau tidak, perlu diingat bahawa anda tidak akan merosakkan RAM atau sistem anda jika ia tidak betul pemasangannya. Paling teruk sekali pun, apabila sistem anda tidak dapat boot sehingga ia tidak dapat mengesan dan menguji RAM, dan ia akan mengeluarkan tiga bip, atau akan boot dan tidak menunjukkan RAM yang telah dipasang.

Walaupun tempat duduk yang tidak betul tidak boleh merosakkan RAM, ingat bahawa pelepasan elektrik statik boleh merosakkan RAM. Oleh itu, apabila membuka dan memasang RAM baru, hendaklah menyentuh sistem pada bumi, dan menggunakan permukaan yang statik-percuma seperti meja kayu atau kaca.

Selepas menaik tarafkan RAM, pastikan anda menjalankan Apple's hardware test suite untuk memeriksa RAM yang baru bagi memeriksa sebarang kerosakkan. Ini mungkin langkah yang paling penting bagi mana-mana penaiktarafan RAM, kerana jika RAM korup boleh menyebabkan kerosakan, hang, dan data korup. 

sumber : www.cnet.com

No comments:

Post a Comment